Noile reglementări DMA(Digital Marketing Act) au avut un impact semnificativ asupra audienței Meta din România, determinând scăderi  în comparație cu nivelul din septembrie 2023. Audiența Meta a scăzut cu 50% imediat după updateul de termeni si condiții, a rămas la un nivel de -17% in noiembrie fata de septembrie 2023 si -8% sub nivelul sept 2023.

La scurt timp după actualizarea politicilor de confidențialitate și a Termenilor și Condițiilor de utilizare, audiența Meta din România a scăzut de la 12,6 milioane la 6 milioane de utilizatori. Această scădere s-a datorat faptului că noile reglementări limitează capacitatea Meta de a colecta date despre utilizatori.

Dacă în septembrie 2023 audiența estimată era aproximativ 12.6 milioane de utilizatori, imediat după această schimbare, audiența a scăzut la 6 milioane, pentru ca mai apoi să crească treptat pe măsură ce utilizatorii acceptau termenii și condițiile de utilizare (fără această acțiune, platforma nu putea fi utilizată). 

Această scădere a oferit informații relevante despre numărul real al utilizatorilor activi, care folosesc constant platforma. 

Astfel, la o lună după actualizarea politicii de confidențialitate, audiența maximă Meta a ajuns la 11.2 milioane de utilizatori, eliminând practic conturile inactive. 

Care e audiența cu care putem comunica la acest moment in Facebook & Instagram?

La final de ianuarie 2024 audiența Meta nu a mai depășit nivelul de 11.7 milioane de utilizatori.

Audienta Meta nu a mai ajuns la nivel de septembrie 2023, nici la 4 luni după momentul actualizării termenilor și condițiilor. În Ianuarie 2024 a depășit nivelul Noiembrie 2023 atât la nivel de audiență femei cât și pe audiența de bărbați.

Am comparat pentru corectitudine datele oferite de platforma Meta si cele de la INS(Institutul Național de Statistică).

Acum există o diferență semnificativă între datele INS și audiența META. În ce privește numărul de locuitori din  București și numărul de utilizatori din București, diferența este de 500 de mii. În Cluj apar mai mulți utilizatori Meta decât locuitori din date INS, la fel și în Iași, dar pentru Timișoara diferențele sunt nesemnificative.

Meta -audiente orase versus INS

Dacă ne referim la numărul de femei și bărbați din București și aici vedem diferențe de cifre față de luna septembrie, audiența s-a micșorat mai degrabă în rândul conturilor aferente bărbaților. Mai exact, regăsim doar 87% din conturile aferente femeilor din București și 82% din conturile aferente bărbaților din București în noiembrie versus septembrie 2023.

Scăderea cea mai mare, de 500.000 de utilizatori, se vede pe segmentul de vârstă 46-55 de ani. Urmat de segmentul de vârstă 18-25 cu 400.000 de utilizatori. Segmentele intermediare au înregistrat scăderi de 300.000 de utilizatori.

Conturile utilizatorilor de Meta, catalogați după comportament ca engaged shoppers nu au înregistrat diferențe semnificative. Aceste conturi sunt definite ca fiind conturi active care accesează frecvent platformele Meta.

Diferențele dintre datele din audiența Meta sunt semnificative în cazul numărului de utilizatori de Meta interesați de fitness. Aceasta a înregistrat o scădere de 900.000 de utilizatori, iar audiența interesată de “gradină” avea o scădere de 1 milion de utilizatori.

Scăderea audienței Meta are implicații importante pentru zona de digital media planning. Practic, avem acces la o audiență mai mică și mai puțin bine segmentată, ceea ce va face mai dificilă atingerea publicului țintă, însă Meta rămâne o platforma unde în continuare găsim mare parte din populația activă a României.

Cum a ajuns Meta sa introducă abonamente?

Odată cu noile interpretări de reglementare ale bazelor legale permise pentru publicitatea personalizată în conformitate cu GDPR, precum și cu intrarea în vigoare a Digital Markets Act , companiile pot suporta consecințe de pana la 10% din cifra de afaceri mondiala sau 20% pentru încălcări repetate.

Până acum, Meta a oferit exclusiv acces gratuit utilizatorilor, deoarece modelul său de afaceri se bazează în principal pe publicitate. În esență, utilizatorii sunt „produsul” în acest caz, deoarece informațiile și comportamentele lor online sunt utilizate pentru a livra reclame. Odată cu noile reglementări, Meta oferă posibilitatea utilizatorilor care doresc să-și păstreze confidențialitatea și să reducă cantitatea de date colectate, să plătească un abonament lunar sau anual pentru acest serviciu fără reclame. În cazul în care utilizatorii nu vor să platească, atunci este necesar își să ofere acordul explicit pentru vizionarea de reclame, pentru a mai putea folosi platforma.

Actualizarea politicilor de confidențialitate și a Termenilor și Condițiilor de utilizare impactează atât modul în care utilizatorii utilizează platforma, cât și modul în care advertiserii își promovează conținutul. Detalii despre impactul abonamentului Meta pentru advertiseri in articolul din Meta Business Help Center.

Context pentru Meta: Obligativitatea adoptarii prevederilor DMA

Digital Markets Act (DMA) este o legislație propusă de Uniunea Europeană care are ca scop final reglementarea mai strictă a companiilor digitale mari, care dețin o poziție dominantă, pentru a promova o piață mai competitivă și mai echitabilă.

În acest sens, unul dintre marile business-uri din sfera digitală, Meta, și-a actualizat politica de confidențialitate pentru a se adapta la cerințele legale în continuă schimbare, la evoluția tehnologică și la feedbackul utilizatorilor. Una dintre schimbările majore a avut loc în noiembrie 2023, când Meta a anunțat o actualizare a Politicilor de Confidențialitate și a Termenilor și Condițiilor de utilizare.

Această actualizare a politicii de confidențialitate a urmărit să ofere mai multă transparență în ceea ce privește modul în care datele utilizatorilor sunt colectate, stocate și utilizate pe platformă. De asemenea, s-a urmărit să ofere utilizatorilor mai mult control asupra setărilor lor de confidențialitate și asupra modului în care își împărtășesc datele cu terțe părți.

De ce Digital Markets Act in UE?

Printre obiectivele principale ale DMA se numără:

  • Asigurarea concurenței echitabile: DMA urmărește să promoveze competiția și să creeze un mediu mai echitabil pentru alte companii care operează în spațiul digital, reducând eventualele practici anticoncurențiale ale companiilor dominante.
  • Protejarea drepturilor utilizatorilor și a inovației: DMA are ca scop protejarea drepturilor utilizatorilor și a mediului de afaceri sănătos, facilitând în același timp inovația și diversitatea în spațiul digital.
  • Impunerea de reguli clare pentru companiile dominante: DMA propune reguli specifice pentru gatekeeperii digitali, precum interdicții asupra practicilor care ar putea fi considerate anticoncurențiale, cerințe pentru partajarea datelor și pentru interoperabilitatea serviciilor, precum și impunerea unor sancțiuni în cazul nerespectării regulilor.